2023 első felében jelentősen, 17,9%-kal nőtt az új személygépkocsik európai uniós nyilvántartásba vétele, elérve az 5,4 millió darabot. Az elmúlt hónapok javulása azt jelzi, hogy az autóipar kezd kilábalni a világjárvány okozta ellátási zavarokból, az összértékesítés azonban még mindig 21%-kal alacsonyabb a 2019-es évhez képest.
A régió legtöbb piaca jelentősen növekedett 2023 első hat hónapjában, beleértve a négy legnagyobbat is: Spanyolországban (+24,0%), Olaszországban (+22,8%), Franciaországban (+15,3%) és Németországban (+12,8%) is erős számokat hozott az első félév, Magyarország azonban kimaradt a növekedésből.
Hazánkban az év első hat hónapjában 1,6%-kal csökkent az új autók értékesítése, ezzel pedig az utolsó előtti helyre kerültünk a rangsorban, egyedül Svédországban volt nagyobb a visszaesés (-2,4%). Ha pedig csak az előző hónapot, júniust nézzük, akkor egyedüliként produkáltunk csökkenést (-1,4%), minden más európai uniós országban bővült az autópiac.
Egészen jól állunk azonban az elektromos átállás terén - bár összességében kevés autó fogy Magyarországon, a gazdára talált modellek között egyre több a hibrid vagy teljesen elektromos. Magyarországon mind a kizárólag benzines, mind a dízelmotorral szerelt autók részaránya csökkent, a benzinesek eladásai 7%-kal, a dízel modellek eladásai pedig 7,8%-kal estek vissza az elmúlt 6 hónapban, míg a tisztán elektromos autók értékesítése 26,5%-kal, a tölthető hibrideké 12,7%-kal, a nem tölthető hibrideké pedig 2,2%-kal emelkedett egy kissé zsugorodó piacon.
Uniós átlagban ezzel szemben mindössze 1,8%-kal csökkentek a dízelüzemű modellek eladásai, a benzineseké pedig 15,9%-kal emelkedett. A hibrid és elektromos modellek értékesítése persze ennél nagyobb arányban tudott növekedni Európa egészében is, így az elektromos átállás folyamata szépen halad.
Júniusban már a piac 15,1%-át adták a tisztán elektromos modellek és 7,9%-át a tölthető hibridek, azaz a teljes eladott új állomány 23%-át lehet hálózatról tölteni, miközben a dízelek részaránya 13,4%-ra csökkent.
Az eladások túlnyomó része, több mint 60 százaléka azonban még mindig benzines vagy nem tölthető hibrid modell - melyeknek ugyanúgy szükségük van fosszilis üzemanyagra, mint nem hibrid társaiknak, csak hatékonyabban használják azt fel.
Tarolt a Volkswagen és a Tesla
A gyártók versenyét tekintve a Volkswagen és a Tesla örülhet az első féléves eladási adatok alapján. A legtöbb autót magasan a Volkswagen csoport adta el, több mint 1 millió 420 ezer darabot, szemben a tavaly első félévben elért 1 millió 142 ezres adattal - a növekedés 24,3%-os. Szintén elérte az 1 milliós eladási darabszámot a Stellantis csoport, de esetükben az 1 millió 21 ezer eladott autó csak 6,5%-os növekedést jelent.
Bár darabszámban más ligában mozog, növekedésben agyonverte a teljes mezőnyt a Tesla. A gyártó 137 ezer autót adott el az első félévben az EU-ban, szemben a tavalyi év első hat hónapjában értékesített 51 ezerrel, ami 165,7%-os növekedést jelent. Úgy tűnik, hatottak a januárban bejelentett masszív árcsökkentések, és az olcsóbb árak mellett többen választották a Tesla modelljeit a konkurensekkel szemben.
Piaci részesedésben azonban egyelőre nem csak a Tesla, de még a többi nagyobb autóipari csoport sem tudja felvenni a versenyt a Volkswagennel. A német óriás 2023 első félévében tovább növelte részesedését az Európai Unió autópiacán és csoportszinten immár 26,1%-nál tart - ebből 11%-ot tesz ki a Volkswagen, 5,4%-ot az Audi, szintén 5,4%-ot a Skoda, majd következik a Seat / Cupra együttesen 3,5%-os értékkel.
A lista további résztvevői a Volkswagen csoport után:
- Stellantis (Peugeot, Ope, Fiat, Citroen, Jeep, DS, Alfa Romeo, ...) 18,8%
- Renault Group (Renault, Dacia, Alpine) 11,1%
- Hyundai / Kia 8,4%
- Toyota / Lexus 6,8%
- BMW / Mini 6,5%
- Mercedes-Benz / Smart 5,5%
- Ford 3,6%
- Tesla 2,5%
- Volvo 2,0%
- Nissan 1,8%
- Mazda 1,7%
- Suzuki 1,4%
Forrás: ACEA