A Stellantis számos belsőégésű motorján elkezdte tesztelni a szintetikus, megújuló energiával előállított e-üzemanyagokat. Ha a teszt sikeres lesz, a lépés segíthet a meglévő európai modellkínálat szén-dioxid-mentesítésében.
A bejelentésre alig néhány héttel azután került sor, hogy az Európai Unió Németország és Olaszország nyomására egy kivételt épített be a belsőégésű motorral szerelt autók 2035-től történő kivezetéséről szóló jogszabály-tervezetbe, mely alapján a kizárólag e-üzemanyagokkal működő, belsőégésű motorral szerelt járművek a céldátum után is értékesíthetőek lesznek az Európai Unóban.
Fenti mentességet egyesek a technológiai szabadság megőrzéseként üdvözölték, mások viszont az e-üzemanyagok alacsony elérhetőségét és magas költségét kifogásolva veszélyes kiskaput látnak a potenciálisan szennyező belső égésű motorok számára.
A Stellantis cégcsoport - amely többek között a Fiat, az Alfa Romeo, a Peugeot, a Citroen, az Opel, a Chrsyler, a Dodge és a Jeep márkák tulajdonosa - közleményében azt írta, hogy a kipufogógáz-kibocsátástól kezdve a motor teljesítményén át az olajhígulásig mindent letesztel a az Euro 6-os szabványnak megfelelő járművekben.
A tesztelés alatt álló megoldások akár 28 millió Stellantis járművet is érinthetnek, és 2025 és 2050 között 400 millió tonnával csökkenthetik a CO2-kibocsátást Európában - közölte az autógyártó.
"Az e-üzemanyagok széles körű elterjedése egyszerű és megfizethető lehetőséget kínálna a meglévő belsőégésű motorral rendelkező járművekkel rendelkező ügyfeleknek járműveik szén-dioxid-mentesítésére".
Marad a villamosítási stratégia
Carlos Tavares vezérigazgató a múlt hónapban azt mondta, hogy az e-üzemanyagok használhatóságáról szóló döntés nem változtatta meg az autógyártó villamosítási stratégiáját, de megmutatta, hogy nem mindenki ért egyet a dogmatikus megközelítéssel.
"Az iparágnak be kell bizonyítania, hogy ez egy szén-dioxid-semleges megoldás" - mondta. A Stellantis ugyanakkor megerősítette, hogy elkötelezte magát amellett, hogy 2030-ig az összes, Európában értékesített új autója akkumulátoros-elektromos legyen.
Az Európai Bizottságnak őszig kell javaslatot előterjesztenie arra vonatkozóan, hogyan lehetne biztosítani, hogy a 2035-től gyártott belső égésű motoros járművek kizárólag e-üzemanyaggal működjenek, és ebbe a folyamatba várhatóan bevonja az iparág képviselőit is.
Forrás: Automotive News Europe