Az ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles) adatai szerint novemberben 16,3 százalékkal több új autót helyeztek forgalomba az Európai Unióban mint egy évvel korábban. A novemberi már sorban a negyedik éves növekedés volt az új autók forgalomba helyezésében az EU-ban. A növekedés ellenére azonban még mindig kevesebb autót helyeznek forgalomba, mint a koronavírus-járvány által nem érintett utolsó évben, 2019-ben. Az idén novemberben 829,5 ezer autót helyeztek forgalomba, szemben a 2019 novemberi egymillióval.
A négy legnagyobb nemzeti piacon jelentősen nőttek a forgalomba helyezések éves bázison: Németországban 31,4 százalékkal, Olaszországban 14,7 százalékkal, Spanyolországban 10,3 százalékkal, Franciaországban pedig 9,8 százalékkal.
Az ACEA adatai szerint Magyarországon az idén novemberben 9500 új autót helyeztek forgalomba, ami szinte megegyezik a tavaly novemberi adattal, amikor 9495 volt a forgalomba helyezések száma. A január-novemberi időszakban összesen 103,5 ezer új autót helyeztek forgalomba, 8,5%-kal kevesebbet a 2021 azonos időszakában mért 113,2 ezernél.
Az év eddig eltelt részét tekintve az első félév gyenge teljesítménye miatt az Európai Unió 27 tagállamának összesített adatai is csökkenést mutatnak, a november végéig terjedő 11 hónapban uniós szinten 6,1%-os volt a visszaesés. A legalább évi 100 ezres újautó-értékesítést elkönyvelő piacok közül csak Portugália (+5,6%) és Románia (+7,4%) tudott növekedést elérni.
Tartja vezető szerepét a Volkswagen
Az EU-ban a legtöbbet a Volkswagen AG márkáiból helyeztek forgalomba novemberben, szám szerint 208,2 ezret, 36,4%-kal többet a tavaly novemberi 152,6 ezernél. A konszern márkáinak piaci részesedése ezzel havi összehasonlításban 25,1 százalékra nőtt a tavaly novemberi 21,4 százalékról, éves viszonylatban pedig a csoport tartja 25 százalék körüli részesedését. Az idén eddig 2,098 millió autót helyeztek forgalomba, 7,2 százalékkal kevesebbet a tavalyi 2,261 milliónál.
Bár piaci részesedésük jóval kisebb, néhány ázsiai márka a teljes piac csökkenése ellenére növelni tudta eladásait a tavalyi évhez képest. A január-novemberi időszakot vizsgálva a Hyundai / Kia csoport az utóbbi márka jó teljesítményének köszönhetően 2,9%-kal növelte eladásait, így a csoport piaci részesedése a tavalyi 8,6%-ról idén 9,4%-ra nőtt.
Szintén jól teljesített két japán gyártó, a Toyota (jan-nov: +6,9%) és a Honda (jan-nov: +5,5%), előbbi piaci részesedése csoportszinten, a Lexus márkával együtt a tavalyi 6,4%-ról 7,3%-ra emelkedett, míg a Honda részesedése a növekedés ellenére sem változott, továbbra is 0,4%-os.
Forrás: ACEA