Az erős évkezdet után februárban is tovább nőtt a forgalomba helyezett új autók száma az Európai Unióban - derül ki az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA által publikált havi riportból.
Februárban 11,5 százalékos volt a növekedés 2022 februárjához képest, így az év első két hónapjában már közel 1,6 millió személygépkocsit helyeztek forgalomba az Európai Unióban.
A nagyobb nemzeti piacok közül Spanyolországban 32,1 százalékos volt a növekedés, Olaszországban 18,2 százalékos, Franciaországban pedig 9,1 százalékkal több új autót helyeztek forgalomba. Németország kilóg a sorból, ott mindössze 0,2 százalékos volt a növekedés. A legnagyobb mértékű, 46,2%-os pluszt Görögország könyvelhette el, ahol a január-februári időszakban összesen 20.488 új autót regisztráltak, a képzeletbeli dobogóra pedig Portugália (+43%) és Románia (+37,7%) fért még fel.
A magyar piac is elkezdett éledezni, de a hazai eladások még alig haladják meg a tavalyi számokat, 9747 autót helyeztek forgalomba idén februárban a 2022 februári 9448 után, ez 3,2%-os növekedésnek felel meg, azaz jóval a 11,5%-os uniós átlag alatt marad és a régiós országokat tekintve sem jobb a helyzet. A februári adatok szerint Romániában (44,5%), Bulgáriában (+34,1%), Csehországban (+18,3%) és Szlovákiában (10,3%) is jobban pörgött az autópiac, mint hazánkban.
Nő az EV szektor, csökken a dízel
A meghajtást tekintve folyamatosan erősödik az elektromos és hibrid autók részaránya az eladásokban. A teljesen elektromos autók a forgalomba helyezések 6,5%-át tették ki Magyarországon, a hálózatról tölthető hibridek 5,8%-os piaci részesedést szereztek, míg a nem tölthető hibridek (full hibrid és mild hibrid együttesen) már 39%-on állnak. A hagyományos benzinesek a piac 37,4%-át adták februárban, a dízelek aránya pedig 10,6%-ra csökkent.
Érdemes megjegyezni, hogy az ACEA statisztikái a full hibrid és a mild hibrid járműveket egy kategóriába sorolják. A két kategória olyan szempontból azonos, hogy egyiket sem lehet hálózatról tölteni, de míg a full hibridek néhány kilométert képesek tisztán elektromos módban is haladni, addig a mild hibrideknél csak elektromos rásegítésről van szó, a belsőégésű motor nem kapcsol le.
Nyertes és vesztes márkák
A legtöbb európai eladást ezúttal is a Volkswagen csoport produkálta, sőt, piaci részedését sikerült 26%-ra feltornáznia a vállalatnak. A csoporton belül kifejezetten jól teljesít idén a Cupra, a spanyol márka 50,1%-kal növelte értékesítését a január-februári időszakban, de csoportszinten is jelentős, 16%-os volt a növekedés.
Szintén jól teljesített a Renault csoport (+25,4%), ahol leginkább a Dacia húzta az eladásokat (+45,7%), de a Toyota-Lexus (+16,4%) és a Mercedes-Benz (+13,6%) is az unós átlag feletti értékesítési számokat tudott produkálni.
Érdemes még megemlíteni a Stellantis csoportot, mely összességében ugyan szinte csak stagnált tavalyhoz képest (+1,3%), a nagyobb eladási mennyiségeket produkáló márkák közül csak a Fiat adott el több autót, mint tavaly (+7,1%), a Peugeot (-1,1%), az Opel (-4,4%) és a Citroen (-4,1%) értékesítése is visszaesett, de egy márka, az Alfa Romeo elhozta az abszolút győztes címét +127%-kal. Sajnos azonban ez csak sovány vigasz, hiszen a Stellantis-csoport által összesen eladott közel 295 ezer autóból így is mindössze 6582 volt Alfa Romeo, azaz csoporton belüli részesedése alig haladja meg a 2%-ot.
A kisebb gyártók közül említésre méltó még a Tesla és a Mazda teljesítménye, előbbi 105,4%-kal növelte eladásait, így idén már közel 28 ezer Tesla talált gazdára Európában, ezzel pedig 1,8%-os piaci részt szerzett Elon Musk cége. Mazdából közel 23 ezer fogyott február végéig, ami 43,1%-os ugrás tavalyhoz képest és 1,5%-os piaci részesedést eredményezett.
Érdekes módon a BMW a vesztesek között szerepel idén. Annak ellenére, hogy közvetlen hazai konkurensei az uniós átlag felett tudtak növekedni (Audi +17,2% ; Mercedes +15,2%) a BMW eladásai 0,4%-kal csökkentek, csoportszinten pedig 5,9%-os volt a visszaesés, köszönhetően a szintén a cégcsoporthoz tartozó Mini kifejezetten gyenge teljesítményének (-24,7%).
Szintén nem indult jól a Honda éve, február végéig 25,4%-kal kevesebb autót tudtak eladni, mint tavaly, az eladási darabszám 8000 alá esett, a gyártó piaci részesedése pedig már csak 0,5%. Ennél nagyobb zuhanást már csak a Mitsubishi produkált (-41,8%), de utóbbi márka már csak néhány modellel van jelen az európai piacon, ugyanis 2020-ban a kivonulás mellett döntöttek. Ezt a döntést ugyan később visszavonták, de a kínálat a jövőben csak a Renault-val közös modellekre korlátozódik, a megújult ASX például egy átemblémázott Renault Captur lett.
Forrás: ACEA