Szépen növekedett az európai autópiac 2023-ban, az eladások a nem tölthető hibrideknél emelkedtek a leginkább, melyek végső soron ugyanúgy benzinnel működnek, mint a sima benzinesek. A két kategória együttes növekedése közel 1 millió darab volt, azaz még mindig a benzinkutak állnak nyerésre az elektromos  töltőállomásokkal szemben.

2023 decembere volt az első olyan hónap, amikor 16 egymást követő havi növekedés után csökkentek az eladások az európai autópiacokat összesítve. Figyelemre méltó emelkedés volt megfigyelhető a vezető piacokon, például Franciaországban (+14,5%) és Spanyolországban (+10.6%), ezzel szemben a német autópiac igen jelentős, 23%-os visszaesést mutatott az év utolsó hónapjában.

Az EU autópiaca 2023 egészében azonban 2022-hez képest így is szilárd, 13,9%-os bővüléssel zárta az évet, elérve az egész éves 10,5 millió darabos volument. Az elmúlt évben minden uniós piac növekedett, kivéve Magyarországot, ahol 3,4%-kal estek vissza az újautó-értékesítések.

A legtöbb országban ráadásul kétszámjegyű növekedést regisztráltak 2023-ban, köztük a nagy piacokat is, mint Olaszország (+18,9%), Spanyolország (+16,7%) és Franciaország (+16,1%). Ezzel szemben Németország szerényebb, 7,3%-os növekedést regisztrált az előző évhez képest, amit a gyengébb decemberi adat is befolyásolt.

Zajlik, de lassú az elektromos átállás

Bár decemberben havi szinten kissé visszaesett a tisztán elektromos autók értékesítése, így is immár a harmadik legnépszerűbb választási kategóriaként jelentek meg az eladásokban, megelőzve a dízelüzemű autókat.

2023 egészében a tisztán elektromos autók értékesítési darabszáma meghaladta a 1,5 millió darabot, ami jelentős, 37%-os növekedés az előző évi adathoz képest. A tisztán elektromos autók piaci részesedése ezzel 14,6%-ra nőtt Európában, és már csak a hibrid / mild-hibrid és a benzines modellek találtak gazdára nagyobb számban.

A nem tölthető hibridek értékesítési darabszáma meghaladta a 2,7 milliót, ami 29,5%-os növekedést jelent 2022-höz képest, és ezzel 25,8%-os piaci részesedéshez segítette a szegmenst. Igaz, ebben a csoportban szerepelnek a mild-hibridek is, melyek csak kiegészítő elektromotorral rendelkeznek, önálló elektromos haladásra nem képesek, így akár a benzinesekhez is lehetne őket sorolni.

A tölthető hibridek már jóval kisebb számban találtak gazdára, 2022-höz képest 7%-kal csökkent értékesítésük 813 ezer darabra, így 2023-ban már csak 7,7%-os piaci részesedést hasítottak ki maguknak. Érdekes módon itt is a német piac volt a kakukktojás: 74,4%-kal csökkentek a PHEV eladások decemberben Németországban, míg más nagyobb európai piacokon jellemzően növekedést regisztráltak.

A benzinesek eladásain azonban egyelőre nem látszik az elektromos autók térhódítása, 2023-ban az átlagos piaci növekedéshez képest (+13,9%) alig maradt el a benzinesek értékesítésének emelkedése (+10,6%), piaci részesedésük az előző évi 36,4%-ról így csak enyhén, 35,3%-ra csökkent.

Piaci részesedések 2023-ban az autók működési módja szerint. Forrás: ACEA

Az elektromos átállás dinamikáját a százalékos növekedésen túl azonban érdemes egy másik adatsorral is megviszgálni, mégpedig a darabszámok növekedésével / csökkenésével, így látható ugyanis, hogy valójában mennyit változott az "utcakép" 2023-ban. Íme a pontos adatok, kategóriánként:

  • Tisztán elektromos modellek (BEV): +415 ezer db
  • Tölthető hibrid (PHEV): - 61 ezer db
  • Nem tölthető hibrid (HEV): + 618 ezer db
  • Benzin: + 356 ezer db
  • Dízel: -88 ezer db
  • Egyéb (üzemanyagcella, LPG, etanol, ...): + 43 ezer db

A legnagyobb növekedést tehát 2023-ban a nem tölthető hibridek produkálták, melyek végső soron ugyanúgy benzinnel működnek, mint a sima benzinesek, csak persze hatékonyabban. A két kategória együttes növekedése közel 1 millió darab, azaz még mindig a benzinkutak állnak nyerésre az elektromos  töltőállomásokkal szemben.

Forrás: ACEA

 

Széchenyi Terv Plusz