A Skoda kénytelen lenne bezárni egy gyárat és több modell is megszűnne, ha az Európai Unió az Euro 7-es kibocsátási normát a jelenlegi formájában vezetné be - mondta a Skoda igazgatótanácsának egyik tagja.
"Ha az Euro 7-et ebben a formában hagyják jóvá, az a Skoda Auto számára azt jelentené, hogy be kell zárnia egy gyárat, mert leállítanánk a kisebb modellek - a Fabia, a Scala és a Kamiq - gyártását, ami egyúttal legalább 3000 munkahely megszűnését is jelentené." - mondta Martin Jahn, aki a Volkswagen csoporthoz tartozó Skoda értékesítési és marketingvezetője. A cseh autógyártó a három modellt a Mlada Boleslav-i üzemében gyártja, és a beszállítókkal együtt összességében több mint 10 000 munkahely kerülne veszélybe Csehországban.
A javasolt Euro 7-es jogszabály, amelyről az uniós országok és a jogalkotók idén kezdenek egyeztetni, jelentősen szigorítaná az autók által kibocsátott egészségkárosító szennyező anyagok, köztük a nitrogén-oxidok határértékeit.
Az EU szerint az intézkedés egészségügyi előnyei messze meghaladnák a költségeket, de egyes autógyártók arra figyelmeztettek, hogy az intézkedés megvalósíthatatlanul drága fejlesztési költségeket jelentene. Martin Daum, a Daimler Trucks vezetője például március 10-én azt mondta, hogy ez "milliárdokba" kerülne az iparágnak - természetesen euróban.
A Cseh Köztársaság, Németország, Olaszország, Lengyelország, Portugália, Románia, Magyarország és Szlovákia közlekedési miniszterei múlt hétfőn találkoztak, hogy megvitassák az Euro 7 javaslat módosítására irányuló erőfeszítéseiket. A cseh közlekedési miniszter, Martin Kupka elmondása szerint az országoknak fenntartásaik vannak az Euro 7 rövid bevezetési határidejével kapcsolatban, amely a jelenlegi javaslat szerint 2025 közepén lépne hatályba a személygépkocsik esetében.
A Cseh Köztársaság négyéves átmeneti időszakot javasolt a rendelet hatályba léptetésére, néhány technikai változtatással együtt, hogy az iparágnak legyen ideje felkészülni és a szükséges technológiai fejlesztéseket végrehajtani.
Hasonlóan vitatott az EU azon terve is, hogy 2035-től betiltaná a belsőégésű motorral szerelt autók értékesítését. Az erről szóló szavazást Németország és Olaszország ellenkezése miatt határozatlan időre elhalasztották, és a módosított javaslat tartalmáról - mely a szintetikus üzemanyagok használatára is kitér majd - már megkezdődtek az egyeztetések.
Forrás: Automotive News Europe